Odvázání aneb obrana proti svázání

info

Tato lekce nám přibližuje odvázání. Po jejím prostudování bychom měli ovládat možnosti obrany proti vazbě.

Odvázání, jak již název napovídá, je obrana proti svázání. Čím déle vazba trvá, tím větší potíže nám později může přinést, proto bychom neměli možnost odvázat se příliš dlouho odkládat. Odvázání lze provést několika způsoby – přerušením vazby a současným pokrytím napadeného kamene, vytvořením kontaktu mezi vazbou ohroženými figurami, ústupem silnější figury z vazby, nebo napadením útočící figury s myšlenkou ji odehnat.

obrázek č. 67

Přerušení vazby a současné dodatečné pokrytí napadeného (vázaného) kamene je přerušení vazby postavením jiného našeho kamene stejné či nižší hodnoty než má figura, která na vázaný kámen útočí, mezi vázaný kámen a silnější figuru která stojí za ním. V naší ukázce vazbu jezdce na krále přerušujeme střelcem, čímž napadeného jezdce ještě dodatečně kryjeme.

Vytvořením kontaktu mezi vazbou ohroženými figurami znamená takové propojení jednotlivých kamenů, kde se vzájemně kryjí. V naší ukázce zahrajeme Vg1+ a po ústupu černého krále, např. Kf3, zahrajeme Je2, čímž současně kryjeme bílou věž a černou napadáme.

obrázek č. 68

Ústupem silnější figury z vazby lze vazbu přerušit ihned. Silnější figura, která se nachází pod svázaným kamenem, odejde svým tahem z vazby a uvolním tím do této chvíle vázaný kámen, který již v dalším tahu není omezen v pohybu.

Napadením útočící figury s myšlenkou ji odehnat a zrušit tak naši vazbu. V naší ukázce jsme černého střelce napadli bílým pěšcem, lze hrát i Db3, a doufáme v to, že černý hráč se zalekne pro něj nevýhodné výměny střelce za pěšce a svým střelcem ustoupí, čímž se vazba zruší.

obrázek č. 69

Měli bychom však stále pamatovat na to, že soupeř může kdykoli vyměnit útočící figuru za naši vázanou a touto výměnou zeslabit naše postavení. Zvlášť při ústupu silnější figury z vazby a v případě napadení útočící figury to hrozí nejvíce. Černý nemusí střelcem ustupovat, ale může svého střelce za bílého jezdce vyměnit, tedy zahrát Sxc3 a po dalším bxc3 mohou být pěšci a3 (a2), b3, c4 pro černého dalším vítaným terčem k útoku a snadnou kořistí.