Král, střelec a jezdec proti králi 1

info

Tato lekce nám ukazuje způsob, jakým lze hrát tuto náročnější koncovku. Po jejím důkladném prostudování bychom se měli umět vyvarovat chyb, které zde mohou nastat a partii tak vyhrát.

Toto je jedna z nejtěžších koncovek a je důležité ji dobře znát a neudělat v ní chybu, jelikož zde po každé další chybě již hrozí remíza pravidlem 50 tahů. Podívejme se nejprve opět na matový závěr, tedy jak může takový mat na šachovnici vypadat.

obrázek č. 85

Cesta k matu
Postupně musíme krále slabší strany omezovat v pohybu, tak že ho přinutíme dojít až ke kraji a hlavně do rohu šachovnice a následně:

  • Král silnější strany se bude již pohybovat po 3. či 6. řadě nebo „c“ či „f“ sloupci, tak aby byl vždy v opozici či v postavení „na skok koně“, které je nutné při matu.
  • Jezdec bude v postavení, kdy král slabší strany je již u kraje šachovnice, svými skoky opisovat písmeno „W“ či „M“. Z postavení kdy králové jsou v opozici a mezi nimi je jezdec, vyráží jako první figura silnější strany jezdec.
  • Střelec, jako jediná figura, se pohybuje podle potřeby. Králi jde dát mat pouze v rohu šachovnice stejné barvy, jakou má střelec.

Soupeř, zkušený hráč, se bude jako vždy snažit pohybovat co nejdéle uprostřed či v takovém rohu šachovnice, který má jinou barvu než střelec.

obrázek č. 86

V naší ukázce se již podařilo černého krále dostat ke kraji, bohužel ke špatnému rohu, jak tedy dále do matu? Tahy 1. Se4 (střelec sleduje pole h7) Kh8 (léčka, pro 2. Jh6?? Pat!) 2. Jd6! (jezdec patří na f7) Kg8 3. Jf7 (kontrolujeme pole h8) Kf8 (opozice s jezdcem uprostřed).

obrázek č. 87

4. Sh7 (kontrolujeme pole g8) Ke8 5. Je5 (jezdec vyráží jako první a začíná „W“) Kf8 (zpět ke špatnému rohu, může zde však hrát i Kd8, tento tah si rozebereme v další ukázce) 6. Jd7+ Ke8 7. Ke6 (kryjeme jezdce) Kd8 8. Kd6 (opozice s jezdcem) Ke8 (opět ke špatnému rohu) 9. Sg6+ (kontrolujeme pole f7 a e8) Kd8 10. Jc5 (jezdec vyráží opět jako první) Kc8 11. Sf7 (zisk času, potřebujeme však stále kontrolovat pole e8) Kd8 12. Jb7+ Kc8 13. Kc6 (kryjeme jezdce) Kb8 14. Kb6 (opozice s jezdcem) Kc8 15. Se6+ (kontrolujeme pole d7 a c8) Kb8 (opozice s jezdcem) 16. Sd7 (zisk času, potřebujeme však stále kontrolovat pole c8) Ka8 17. Jc5 (příprava matu) Kb8 18. Ja6+ Ka8 19 Sc6 mat.

Přehrajte si: