Král, střelec a jezdec proti králi 2

info

Tato lekce nám ukazuje způsob, jakým lze hrát tuto náročnější koncovku. Po jejím důkladném prostudování bychom se měli umět vyvarovat chyb, které mohou zde nastat a partii tak vyhrát.

Matový závěr i cesta k matu zůstává stejná jako v koncovce „Král, střelec a jezdec proti králi 1“, tudíž zde se již nebudu opakovat a rovnou odkazuji k prostudování předchozí lekce. Pro lepší pochopení si z předchozí lekce ponecháme i výchozí postavení, v kterém však černý nyní zvolí jinou, pro bílého těžší, možnost ústupu.

obrázek č. 88

Začneme ve stejné pozici jako v předchozí ukázce, avšak rovnou v postavení po 5. tahu bílého, tedy v pozici po tazích 1. Se4 Kh8 2. Jd6 Kg8 3. Jf7 Kf8 4. Sh7 Ke8. 5. Je5.

obrázek č. 89

Černý zde nyní nezahraje Kf8, ale bude pokračovat 5. – Kd8 (černý chce utéci přes c7) 6. Ke6 (přiblížení krále) Kc7 7. Jd7! (kontrolujeme pole b6 a c5) Kb7 (černý chce utéci přes a6 či c6) 8. Sd3! (kontrolujeme pole a6 a b5)

obrázek č. 90

8. – Kc6 (do středu) 9. Sc4 (zisk času, potřebujeme kontrolovat pole b5) Kc7 10. Sd5 (kontrolujeme pole b7 a c6) Kd8 11. Kd6 (opozice s jezdcem) Ke8 12. Sg8! (zisk času, potřebujeme však kontrolovat pole f7) Kd8 (opozice s jezdcem) 13. Sf7! (nyní střelcem bereme černému pole e8) Kc8 14. Jc5 (až nyní hrajeme jezdcem a partie dále pokračuje jako v předchozí ukázce) Kd8 15. Jb7+ Kc8 16. Kc6 Kb8 17. Kb6 Kc8 18. Se6+ Kb8 19. Sd7 Ka8 20. Jc5 Kb8 21. Ja6+ Ka8 22. Sc6 mat.

Přehrajte si: